Thursday, November 6, 2008

Obama, Antara Kejayaan dan Harapan

Kejayaan obama menjadi presiden Amerika yang ke-44 sudah diketahui dunia, malah tidak keterlalaun kalau dikatakan bahawa obama kini adalah sebuah fenomena dan namanya disebut di serata dunia, kalau mengikut statistic ringkas carian ke atas perkataan obama berada dalam senarai 10 perkataan paling dicari, ucapan kemenangan obama dalam youtube ditonton melebihi 152,000 kali dalam masa 2 hari sahaja, laman web yang menulis tentang obama melebihi 308,000,000 dalam enjin carian google malah melebihi 1 billion dalam enjin carian yahoo. Tapi mengapa, mengapa semua orang tidak kira kaum, bangsa, bahasa dan agama begitu mengambil berat mengenai bakal presiden ke-44..? Obama bakal presiden US bukan perdana menteri Malaysia, beliau tiada apa-apa hubungan dengan kita, tapi dengan jiran kita indonesia mungkin ada sejarahnya. Penulis ingin berkongsi pandangan mengenai kejayaan obama melalui perspektif dan pandangan penulis sendiri. Penulis tidak mahu melihat kemenangan obama sebagai kemenangan beliau menjadi presiden Amerika yang ke-44, tetapi lebih jauh dari itu.

Barack Obama, membuktikan pada dunia, kita masih ada harapan, percayalah pada mimpi, kerana hanya dengan memasang impian kita bakal menemukan kejayaan. Siapa pernah percaya orang kulit hitam boleh menjadi pemimpin kepada negara kuasa besar dunia. Obama melakukan untuk kita semua, obama menyemai keyakinanan pada kita semua, bahawa jika kita usaha, tiada apa yang mustahil. Dengan perwatakan yang begitu sederhana, obama menjadi pemimpin kesayangan Amerika. Penulis begitu tertarik dengan sikap rakyat Amerika yang begitu cintakan perpaduan, mereka meraih kejayaan 'si kurus berkulit hitam' bersama-sama, masih ada kasih yang mekar di hati kita, masakan tidak berbillion penduduk dunia meraihkan kemenangan obama tanpa mengirau kaum, bangsa dan agama, kemenangan ini lebih dari kemenangan politik, bagi penulis ia menjangkaui politik semata-mata, kemenangan penduduk dunia yang cintakan keamanan untuk saling bersatu hati. Mungkin sebelum ini kita tidak pernah terbayang, seorang pemimpin kulit hitam yang kerdil, diangkat seluruh dunia dan diterima bak wira. Sekarang masa kita berubah, sekarang masa kita bersatu, sekarang masa kita menuju ke arah masa depan yang gemilang. Yes we can, keyakinan yang tak pernah pudar, yes we can.

Keyakinan obama terserlah dalam ucapan perdana kemenangannya, beliau begitu komited terhadap masa depan Amerika, sekaligus menjamin masa depan dunia yang lebih gemilang walaupun dalam keadaan krisis ekonomi paling dahsyat melanda dunia. Keyakinan ini yang perlu kita tanam, jangan pernah putus asa, jangan pernah menoleh kebelakang, kita hanya ada satu jalan, iaitu jalan ke depan, jalan ke arah kejayaan, jika kita gagal, sebenarnya itu bukanlah kegagalan cuma satu lagi langkah yang tidak betul untuk menemui kejayaan, maka kita terus melangkah dalam mencari kejayaan, terus melangkah, tanpa pernah jemu. Setiap langkah kita semai denga Doa, setiap langkah kita tanam dengan tekad dan usaha, InsyaAllah, kita akan mendapat RedhaNya, kita akan diberi kemenangan olehNya, kita aka peroleh kejayaan daripadaNya.

Kemenangan Obama adalah kemenangan untuk semua, Yes We Can.

7 comments:

nasruni said...

yes we can...
perubahan adalah kepastian,
kita harus berjuang untuk mendapatkan perubahan itu..
tidak bisa hanya dengan berdiam diri...
salam dari Indonesia.

Daiichi said...

Perubahan akan terwujud jika kita ingin perubahan itu dan mengusahakannya...
Salam kenal.. Tulisan yang menarik

Aboo said...

Waaahhh...Firzo!

Banyak study haaa...huhu!

Yes We Can!Tp..Kita bila nak tukar kerajaan nih??

genthokelir said...

salam kenal dan salam hormat
Tulisan yang menarik merefleksikan pada sebuah perubahan yang lebih baik

FirAzzurri said...

Salam

Nas,
yup perjuangan tidak pernah berkakhir.. ayuh kita berjuang ke arah perubahan, perubahan yang lebih gemilang.

daiichi,
salam kenal sahabat dari seberang,
kita sama-sama usahakan ke arah perubahan itu..;-) perubahan kepada sebuah bumi yg aman dan harmoni utk semua...;-)

abooo,
study skit2 jer bro, org asyik cakap pasal obama, so gua pun nk tau la sapa itu osama, ehh silap.. obama

genthikelir,
salam kenal sahabat dari seberang, perubahan seharusnya dari sesuatu yang kurang baik kepada sesuatu yang lebih baik, ayuh kita usahakan...;-)

Benny said...

Artikel menarik.>>
Hayalan dipadukan dengan keyakinan akan menimbulkan kemauan, dari situlah akan terwujud keberuntungan.

Smoga Perjalan hiduP Obama menginspirasikan kta semua tuk menjadi lebih baik. Amin...


Salam Kenal.!

Aboo said...

Yo Firzoooo..

Obama bukan Osama!

Happy Eid-adha utk luuu...

O-O aaaaaaa...


Roger!

Hos Web Site Anda Secara Percuma sekarang.

Free Website Hosting