Monday, August 25, 2008

Parlimen P44 - Permatang Pauh : FirAzzurri Forecast

Kurang 24 jam dari sekarang pengundi-pengundi di kawasan parlimen permatang pauh akan mentukan nasib dan masa depan Malaysia melalui undi yang dilakukan dalam Pilihanraya kecil P44. Keputusannya nanti bakal diterjemahkan dalam skala yang lebih besar dan melibatkan perubahan dalam cara pemerintahan Malaysia. Keyakinan seluruh warga Malaysia amat tebal bahawa DSAI akan menang mudah, ini hakikat, Dato Seri Anwar bakal menang mudah dengan Majoriti besar. Soalnya disini berapakah majoriti yang akan diperolehi oleh Anwar.

Secara ringkasnya analisa bilangan pengundi di permatang pauh adalah seperti berikut, Jumlah pengundi berdaftar 58,499 pemilih termasuk 490 melalui pos. Pecahan mengikut kaum pula, Melayu 69.4 % - 40,599 diikuti bangsa Cina 24.5 % - 14,332 dan bangsa India & Lain-lain 6.1 % - 3,510. Saja bersetuju dengan pendapat beberapa orang blogger dan sahabat saya bahawa peratus yang akan keluar mengundi akan berlegar dalam lingkungan 80%, ini merupakan ramalan realistik walaupun Ketua Menteri memberi sedikit kelebihan kepada pengundi pakatan dengan mengumukan cuti umum pada 26 ogos 2008 bagi seluruh negeri Pulau Pinang. (penulis tak payah la susah-susah nak pohon cuti ye dak ;-) )

Maka dengan andaian ini, bilangan pengundi yang akan keluar membuang undi adalah sekitar 46,799. Dalam pilihanraya kecil ini banyak sentimen peribadi dan perkauman dimainkan oleh pihat 'pemerintah'. Dalam ceramah-ceramah dan kempen besar-besaran mereka yang melibatkan pengunaan media masa secara 'gerila' tiada agenda pembangunan negara, pembasmian kemiskinan mahupun sebarang tindakan membendung inflasi. Tapi bagi penulis, rakyat serta pengundi disini amat peka dan prihatin, mereka tidak secara membabi buta mendengar segala tomahan dan fitnah yang dilemparkan secara terbuka, rakyat bijak memilih dan menapis maklumat yang mereka terima. Ini rakyat kita sekarang, rakyat yang bijak, cuma ada sesetengah sahaja lagi rakyat yang masih taksub, bak kata orang pengikut yang sudah berkarat, dah tak dapat dibantu dan dipulihkan, yang mereka tahu cuma la apa yang diberitahu, apa yang diberitahu, cuma pemimpin mereka saja la yang tahu.

Dengan mengambil kira sentimen-sentimen ini, penulis dengan agak optimistic meramalkan Dato Seri Anwar akan mendapat 70% daripada jumlah undi keseluruahn iaitu sekitar 32,759, manakal Dato Ariff shah mungkin mendapat undi sekitar 25% atau lebih kurang 11,700. Penulis menjangkakan pengurangan undi yang akan diperolehi oleh pihak pemerintah berdasarkan beberapa faktor, antaranya faktor Penyokong Ustaz Pirdaus, Faktor penggunaan wang saku buat 'perisik kampung' dalam kempen Dato Ariff shah sebagaimana yang dilaporkan media, faktor ketidak senangan penduduk atas tindakan-tindakan agresif penyokong pemerintah, dan yang paling penting faktor 'kecelikkan rakyat' terhadap apa yang sedang berlaku. Kita semua tahu apa yang sedang berlaku dalam pergolakan politik tanahair, kita sudah muak, kita tidak mahu lagi keadaan ini berteruskan, kita mahukan perubahan, kita mahukan keadilan, ini yang kita mahu, keadilan, bukan penindasan dan penyelewengan. Calon AKIM..?? sekitar 2%..?? atau mungkin kurang, itu terpulang kepada 'pembuangan'(mengambil maksud buang) undi pengundi.
Baki undi dijangka undi rosak.

Melalui analisa peribadi, penulis amat optimistik Anwar akan menang besar, majoriti Anwar akan mencecah angka 14,000. Kemenangan Rakyat pasti akan merubah negara ini, perubahan kearah yang lebih baik dari keadaan yang kurang baik.

5 comments:

Laxmana said...

Salam...

Bro, gua doakan sume pengundi kat sane sihat2 slalu termasuk lu...

gua jg doakan para petugas kite terus bersemangat dan terus berjuang hingga ke titisan darah yg terakhir...termasuk lu...

sampaikan salam gua dari kejauhan pade semua...

My latest post :-

1. Tsunami Ekonomi ; inflasi pada ukuran 8.5 d skala richter!

2. Hijab Sang Pencinta

3. Hari2 Sumpah! Sumpah2 Hari2! Apa Nak Jadi?

4. Media Arus Perdana vs Media Arus Alternatif

p/s : baca, jgn x baca! hehee ;)

Unfiltered-Madness said...

Saya rasa anwar akan menang tapi majoriti menurun dan tak sebesar 14000

Laxmana said...

Salam bro...

hang update la perkembangan terkini kat sana bro...

gua nak tau yang sebenar2nya...

Laxmana said...

Salam bro...

thank you! thank you! thank you!

sampaikan salam tahniah gua buat semua...

proud to be 'us'...

Anonymous said...

CONGRAAATTSSSS...Calon lu dah menang!tu jerrr...tak lebih tak kurangg!

Hos Web Site Anda Secara Percuma sekarang.

Free Website Hosting