Wednesday, August 27, 2008

Raikan Kemenangan...

Assalamualaikum kawan-kawan... arini.. saat ni aku terlintas untuk menjadi diri aku sendiri, tak mau lagi guna kata nama penganti 'penulis' biaq aku jadi orang penang, loghat penang. Apa-apa pun aku kena mintak maaf banyak2 la kat hampa semua sebab tak dapat bagi live information kat hampa semua, aku dapat tau gak tv-tv kat dalam tv hampa takda satu pun yang umum brita kemenangan besaq-besaqran Dato Seri Anwar. Kesian kat hampa semua, sori kawan2.Aku dok seronok sangat raikan kemenangan sampai tak ingat pasai blog aku daa...

Aku sampai kat permatang pauh pun dah petang, sebab memang aku pi pun nak dengaq pengumuman. Sampai2 sana aku teruih pi kampung membe baik aku, kampung pelet, kat sana depa dok kalut kira undi, keputusan kampung tu semacam suntuk semangat kat semua orang pakatan, pakatan menang besaq ngan majoriti lebih 2/3. Aku sampai2 sana, yang aku tengok semua geng-geng pakatan, geng biru aku pun tak tau pi mana. lari balik rumah kot. Lepas selesai kira undi kat kampung pelet, kami semua geng pakatan escot kereta polis dengan kereta-kereta yang bawak peti undi menuju ke Institiut Tengku Bainun, tempat penjumlahan undi, aku ulang, bukan polis escot kami, kami escot polis, sebabnya? sebab kami takut peti undu tu 'tak selamat', biasala kita bukan tak kenai 'spr' tu. Semua keta-keta yang masuk pusat mengundi kami check, takut2 ada 'kertas undi sesat'. Sampai kat tengku bainun, peti undi dibawa masuk ke dalam dewan, kami nak masuk polis larang, kami tunjuk pas, dia kata tak boleh, bila tanya apasai tak boleh, dia kata nak masuk dewan penjumlahan kena guna pas lain, hampeh, sebab tak mau ada yang kurang enak berlaku kami pun akur, kami blah, menuju ke padang, padang yang hampa semua tengok masa penamaan calon tempoh hari. tapi semalam keadaan nya berubah, berubah sangat, sebabnya..?? sebab takda satu pun bendera 'timbang' kat situ, aku ulang, takda satu pun, aku tak lah terkejut sangat, sebab memang kalau diorang turun pun jumlah pakatan lebih 20-30 kali, yang pati seawal jam 6 petang bn dah tau diorang kalah, kalah teruk beb.

Penuh sesak padang tu dengan geng-geng pakatan, memang meriah, jom heboh pun kalah. Dalam jangkaan aku ada la dalam 50 ribu orang kot. Tu baru pukul 7. Hari pun semakin melabuh kan tirainya, senja berganti malam, maka sibuk lah tukang umum tu dok umum keputusan-keputusan peti2 undi sekitar permatang pauh, lepas satu, satu, sambil disambut sorakkan gemuruh, sebabnya..?? sebabnya sepanjang yang tukang umum tu umum, takda satu peti tu pun Anwar kalah, takda satu pun. Ada peti undi yang majoritinya 9/10, bayang kan ada peti undi Dato seri dapat 1,100, arif dapat 100 je, tak ke hampeh namanya tu. Kami sampai naik lenguh bertepuk tangah, sambil melaungkan TAKBIR, celah-celah tu ada plak yang sorak.. MERDEKA..MERDEKA..MERDEKA.. aku soal dalam hati, harini 30 ogos ka..?? apa-apa pun aku pun ikut sorak la merdeka, kan esok Anwar nak 'memerdekakan' negara kita ni. Bertimbun-timbun sms masuk mintak keputusan rasmi, kesian kat membe2 aku, dok la tunggu keputsan dalam tv, tak keluaq2, ya la kalah teruk, takkan nak tunjuk live. Aku pun dengan senang hati sambil bersiul dengan gaya yang selamba membalas sms tersebut dengan berita gembira, tapi sampai pukul 9.00 mlm tu pun belum ada jumlah rasmi, kami congak2 la sendiri, aku anggar 16,000 lebih. Yang musykilnya apa yang diorang buat dalam dewan penjumlahan tu lama2, sampai 9.30 tak habis kira lagi. Kami pun tunggu la dengan hati yang girang, sambil tukaq crita dengan membe2 seluruh malaysia yang berkampung dipermatang pauh sepanjang 10 hari, kirannya hari tu macam 'final gathering' laa, menjelang pukul 10 aku terepong sekitar padang, memang tak nampak padang dah, nampak orang ja, dari padang sampai tengah jalan orang berkumpul, yang pasti 'orang kita'.

Dekat-dekat pukul 10.10malam, maka muncul la wajah hero kesayangan kita kat skrin besaq, tukang umum pun dengan penuh bergaya meminta 'calon-calon yang bertanding sila naik ke pentas...' maka anwar pun naik la ke atas pentas, semua orang musykil jap, eh, takkan anwar je yang bertanding, yang lainnya di mana..?? pastu tukang umum tu bersuara lagi... 'wakil calon kalau ada naik jugak', pastu sorang wakli calon bn pun naik la dengan muka yang penuh hiba. Tukang umum dengan nada yang jelas mengumukan Akim.. 92 undi, maka ramai jugak lah yang bertepuk tangan, perli la tuuuu, pastu Calon PKR Dato Seri Anwar Ibrahim, 31,195 undi, maka gamat lah Institut tenku bainun, bergegak gempita dengan kemeriahan rakyat yang berjuang Iklhas demi sebuah kebenaran, calon BN, arif shah omar, 15,524 undi, majoriti 15,671. Peratus keluar mengungi 80%. Menarik, memang menarik, keputusan melebihi sasaran awal aku. Tapi aku kira bloggers yang membuat analisa memang handal2 belaka, aku kagum ngan korang beb, analisa korang memang hampir tepat, rasional korang jugak amat matang, dalam hal ni aku bagi credit khas buat 'girlfreind maya' aku, kak nuraflah... jap..jap.. rileks laa.. aku gurau ja, kak nur tu kan isteri orang, tapi memang aku frust la, dia dah berpunya sebelum jumpa aku... kalau jumpa aku dulu, lain skrip critanya, dah...dah.. lupakan kisah sedih aku yang penuh tragik, biar aku menanggung duka ini seorang diri. Aku sambung, tiba-tiba ja aku dengaq ada letupan berlaku, ku sangkakan ada peperangan, maka terkejut la semua rakyat jelata disitu, sekali ada lagi.. lagi dan lagi, laa rupa-rupanya percikan bunga api daa, tak plak kami semua sangka, ada plak sambutan percikan bunga api lepas pengumuman tu, macam malam ambang merdeka plak, rasa macam merdeka betul2. Lama jugak la pertunjukan bunga api tu, meraikan kemenangan untuk rakyat.

Lepas habis bunga api, aku dengan angkatan aku beransur pulang, tak sempat tunggu dato seri keluar kat padang, mana tak nya, moto parking tengah jalan buatnya terjadi perkara-perkara yang kurang elok keatas moto kawan aku macam mana aku nak balik penang, aku tumpang kawan, sebab memang sesak kalau nak masuk permatang ni. Memang sukar gak la nak meloloskan diri keluar dari padang tu, manusia yang bergelar pakatan rakyat berpusu-pusu, masa tu la aku sedar rupanya orang kat situ lagi ramai dari yang aku jangka, ramai sangat, kalau pakai kalkulator pun blum tentu boleh kira. Lepas keluaq jumpa moto maka kami pun beresar la.. lepas tu aku takyah la crita kot, kami teruskan perjalanan menjalani liku-liku kehidupan. Menanti hari esok yang lebih gemilang. Aku harap lepas ni tercapai lah... "Harapan Baru Unuk Malaysia" dengan ini aku dengan hati yang penuh ikhlas mengucapkan berbanyak terima kasih sepanjang jambatan pulau pinang buat semua bloggers dan pelayar laman blog ni, yang sudi bersama-sama dengan aku....

raikan kemenangan....


Ini cara kita raikan kemenangan...


Operasi... escot peti undi...


Peti undi di bawa masuk dengan 'selamat'


Suara rakyat... suara anda.. suara kita....


Keputusan rasmi di layar

Hero kita di layar perak...


Raikan kemenangan...

3 comments:

anakmalaysia said...

Firazzuri,

Sememangnya saya menghormati pilihan permatang pauh...

Jika ia pilihan majoriti permatang pauh...

Jika ia juga pilihan majoriti masyarakat malaysia... saya terima...

tetapi selagi belum pasti pilihan majoriti... melompat tu bukan pilihan majoriti...

selagi itu kita harus ingat mengingati apa sahaja risiko yg kita akan tanggung...

Mengekalkan ada risiko dan menggantikan ada risiko... risiko mana yg berat?

nuraflah said...

:-) cian dia.. hik hik

Laxmana said...

Semangat gua bace entri lu beb!

Hm, pasal Aflah tu, hihihi! melepaaaasss... hahaha!

Rilek ah beb, nanti kang aku tulun carikan... ;)

Hos Web Site Anda Secara Percuma sekarang.

Free Website Hosting