Monday, September 29, 2008

Coretan Dinahari Malamku

Jam di dinding rumahku menunjukkan detik 3.45 pagi... haaa.. pagi..?? ya betul pagi.. Mataku seolah begitu degil untuk lelap, aku coba dan mencoba, namun hampa yang ketemui, apasal aku tak dapat tidur ni..?? ah... mungkin ini semua angkara kafein yang ku teguk bersama secawan nescafe tengah malam tadi. Bermacam-macam perkara bermain dalam fikiranku..mana satu yang nak ku layan...?? aku semakin buntu..waktu terus berlalu, kejap lagi nak kena bangun sahur.. otakku semakin ligat berfikir, berfikir apa, aku sendiri pun tak berapa pasti, aku malas nak pujuk mataku untuk terus tidur, lantas.... aku bangun dan membuka laptop ku... teringin benar aku nak coretkan sesuatu, memandangkan fikiranku sekarang ini seperti -pening lalat, aku mengambil keputusan untuk tidak menulis sesuatu yang berat, buat semak otak ku saja, maka aku pun mencoret la apa yang ku panggil, 'coretan dinahari malamku...'

Semakin ku coba menghurai anganku, semakin ku buntu mencari simpulnya, aku tidak pasti apa yang aku mahu, aku tidak tahu apa yang aku perlu. Sinar purnama jauh dari menyinari malam kelamku, semakin kelam dengan fikiranku yang melayang. Aku mencari... terus mencari.. erti kehidupan ini, aku menerbangkan jauh, melayangkan hati ini, untuk mencari apa yang ku cari.

Ku temui, hidup hanya sebuah persinggahan, persinggahan dari sebuah perjalanan yang panjang, aku hidup untuk siapa..?? aku mati untuk siapa...?? hidup dan matiku hanya untuk Tuhanku. Akan ku tempuhi kehidupan ini sepertimana yang diperintahkan Tuhanku, ku berjanji hanya untuk Tuhanku. Arus kehidupan yang ketempuhi,menjadi sebahagian dari ceritera yang panjang dan berliku, ceritera yang dimulakan di Luh Mahfuz, cerita ini akan terus ku jalani, demi untuk sebuah kesudahan yang Abadi, kesudahan yang dijanjikan Tuhanku.

Malam dan siang yang silih berganti, menyimpan seribu rahsia yang belum terungkai, mengapa aku terus leka dan lalai..?? Tidakkah Tuhan telah berjanji, mati itu pasti, barzakh itu pasti, kiamat itu pasti, akhirat itu pasti. Apa lagi yang aku cari..?? Langit kelam seolah menutup lemah segala dosa yang ku lakukan selama ini, aku berdoa pada Tuhanku, Ya Allah Ampunkan lah hambaMu ini.

Esok, belum pasti, dapatkah aku terus meminjam udaraNya, dapatkah aku menumpang dibumiNya yang luas ini, dapatkah aku menikmati keindahan Alam CiptaanNya ya Rabbi. Aku berjanji, ku berjanji pada TuhanKu, aku akan menjadi hambaNya, menjadi Hamba yang menurut PerintahNya, menjauhi segala LaranganNya.

No comments:

Hos Web Site Anda Secara Percuma sekarang.

Free Website Hosting