Tuesday, September 2, 2008

Marhaban Ya Ramadhan.

Ramadhan bersua lagi, Alhamdullillah kita diberi kesempatan untuk setahun lagi merasai nikmatnya Ramadhan, merasai segala limpahan Rahmat Allah S.W.T yang tidak putus-putus mencucuri hambaNYA yang bertaqwa. Tenang sekali perasaan ni, seolah kita memasuki suatu zon pensucian, menyucikan diri dari segala macam 'kekotoran' yang mebelenggu. Tapi apakah erti Ramadhan tanpa pengisian. Pintu taubat dibuka seluas-luasnya sepanjang bulan ini, maka rugilah bagi mereka-mereka yang tidak merebut peluang ini, peluang mendapat Magfirah daripada Yang Maha Mencipta.

Abu Hurairah ra. meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda
: "Umatku telah dikurniakan dengan lima perkara yang istimewa yang belum pernah diberikan kepada sesiapa pun sebelum mereka.

Bau mulut daripada seorang Islam yang berpuasa adalah terlebih harum di sisi Allah daripada bau haruman kasturi.

Ikan-ikan di lautan memohon istighfar (keampunan) ke atas mereka sehinggalah mereka berbuka puasa".

Allah mempersiapkan serta menghiasi jannah yang khas setiap hari dan kemudian berfirman kepadanya: "Masanya telah hampir tiba bilamana hamba-hambaKu yang taat akan meninggalkan segala halangan-halangan yang besar (di dunia) dan akan mendatangimu."

Pada bulan ini syaitan-syaitan yang durjana dirantaikan supaya tidak menggoda mereka ke arah maksiat-maksiat yang biasa mereka lakukan pada bulan-bulan selain Ramadhan.

Pada malam terakhir Ramadhan (orang-orang yang berpuasa ini) akan diampunkan." Maka sahabat-sahabat Rasulullah SAW pun bertanya: "Wahai Pesuruh Allah, adakah itu malam lailatul Qadar?" Dijawab oleh Rasulullah SAW: "Tidak, tetapi selayaknya seorang yang beramal itu diberi balasan setelah menyempurnakan tugasnya."


Apa kata, dalam kesempatan bulan yang mulia ini, kita lupakan segala sengketa, kita padamkan segala permusuhan, kita hapuskan segala perbedaan, kita rapatkan saf, kita bina permuafakatan, kita eratkan silaturahim, semoga kita medapat RedhaNYA dan sentiasa di dalam lingkungan RahmatNYA.

p/s .. selamat berpuasa buat, semua sahabat bloggers, dan pembaca yang saya kasihi, special credits to NurAflah.

6 comments:

Laxmana said...

Salam Ramadhan... ;)

Laxmana said...

hehehe! gua baru balik dari mengembara lah beb! hahaha!

p/s : terlantar sakit kat umah kakak aku kat sg buloh beb... huhu...

Anonymous said...

Cisss...

Kat Aflah je ke kasih dan credit? Gua nk gk credit even gua pakai line, kasih sayang gua taknakkkk...huhuhu!

Si Tambi ni kat KL..tak cakap punnn!Huhuhu...

Apa2 Happy fasting Bro...!

Roger!

Anonymous said...

terima kacih.. :-)

Firaz said...

Salam

Raj - lu sakit ka bro...??? takpa2 lu tempuhi je segala sakit tu dengan Redha.. pasti ada hikmahnya... ;-)

Aboo - Ok la bro.. kawan punya pasal aku transfer credit kat hang sebanyak buih dilautan... ;-) kasih hanya untuk..... ;-) hahahaha..

Nur - kasih nur yang seindah purnama malam di kala kelam malam diterima dengan sejuta senyuman yang mengiringi setiap ingatan padamu... ;-) hehehe...

Anonymous said...

angau la lu bro... hahaha!

Hos Web Site Anda Secara Percuma sekarang.

Free Website Hosting